مقالات

ویژگی های نژادهای گوسفندان ایرانی

انواع نژادهای گوسفندان ایرانی به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟
نژادهای گوسفندان ایرانی به دلیل تنوع آب و هوایی و گستره جغرافیایی گوناگون، دارای تنوع زیادی است. هر نژاد خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارند.تقسیم بندی نژادهای گوسفندان ایرانی بر اساس شرایط اقلیمی و خصوصیات ظاهری و ژنتیکی انجام می گیرد.  در این مقاله قصد معرفی این نژادها را داریم.
در جهان ده ها نوع گوسفند از نژادهای گوناگون وجود دارد. ایران یکی از کشورهایی است که سهم خوبی از این دسته بندی را داراست.
شناخت دقیق ویژگی ها و مزیت های هر نژاد، برای شخص دامدار و کسانی که در این حوزه قصد سرمایه گذاری را از اهمیت وِیژه ای برخوردار است. چون انتخاب نژاد متناسب با شرایط محیطی و امکاناتی شخص دامپروری باعث رشد و بهبود وضعیت اقتصادی او در این زمینه شود

انواع نژاد گوسفندان ایرانی
کشور ایران در منطقه متعدل و خشکی قرار گرفته، که بخش اعظم آن را بیابان ها و مناطق کم آب تشکیل می دهد. اما با وجود این شرایط، گوناگونی اقلیمی و جمعیتی زیاد و متنوعی در ایران دیده می شود.کشور ما در چند سال گذشته همواره با خشکسالی و کمبود بارندگی مواجه بوده است. که این مورد می تواند تاثیر چشمگیری بر دامپروری و مراتع این سرزمین بگذارد.
منطقه کوهستانی شمال کشور
این منطقه شامل استان های البرز،اردبیل و شمال خراسان است. در این مناطق به دلیل عوارض جغرافیایی و پوشش گیاهی و بارندگی نسبتا خوب گوسفندان می توانند رشد خوبی داشته باشند.نژادهای مغان ،سنگسری ،دالاق ،کردی خراسان ،افشاری و شال برای منطقه می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *