مقالات

اهمیت و زمان مناسب سم چینی

سم در دام‌ها مانند ناخن در انسان به طور مداوم رشد می‌کند. اگرچه سرعت این رشد کم است، اما اگر به آن توجه نکنید نه تنها در راه رفتن حیوانتان ایجاد مشکل می‌کند، بلکه می‌تواند باعث عفونت و رشد میکروب در پای آن شود.

به دنبال عفونت سم، دام با مشکلاتی مثل لنگش، کاهش تولید شیر، لاغری و کاهش باروری مواجه می‌شود، بنابراین برای این رشد نابجا باید کاری کرد، البته میزان رشد سم در دام‌هایی که در مرتع هستند کمتر است، اما با این وجود، بازهم ممکن است رشد بیش از حد سم در برخی از آن‌ها مشاهده شود.

 

اگر دام‌هایتان در جایگاه بسته نگه‌داری می‌شوند، یکبار در سال عمل سم چینی را انجام دهید (یک ماه قبل از قوچ اندازی یا پس از زایمان) و در صورتی که دام‌هایتان به مرتع می‌روند، توجه داشته باشید که هرگاه سم بیش از اندازه رشد داشت، باید آن را اصلاح کنید. این کار خطر لنگش را در دام‌های شما به شدت کاهش می‌دهد.

دقت کنید که سم چینی‌ها تا یک ماه قبل از قوچ اندازی باید تمام شده باشد و زمان این کار به هیچ وجه مصادف با اوضاع نابه‌سامان و استرس زایی مثل هوای خیلی گرم یا در اواخر آبستنی نباشد.

برای اینکه بدانید ظاهر طبیعی سم چگونه است، به سم بره‌های تازه به دنیا آمده نگاه کنید که در قسمت کف صاف بوده و مثل یک جعبه می‌مانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *